23 listopada 2014

Gabriel Moreno, Charis Tsevis, Alexis Marcou - Sztuka za pieniądze

THe Soul Reactor




Niedawno na współpracującym z neso blogu "Wysublimowane" pojawił się artykuł o komercyjnej, marketingowej i użytkowej stronie sztuki. Autorka, Paulina Szklarek zwraca w nim uwagę na to, że w sferze estetyki i atrakcyjności wizualnej wykorzystywanej komercyjnie można zrobić dużo więcej niż robi się na ogół. Przedstawiam trzech artystów- freelancerów, którzy udowodnią, że można posunąć się jeszcze dalej. 



Utrzymywanie się z działalności artystycznej to dość ciężki temat. Wie to każdy, kto w jakiejkolwiek formie próbował nienachalnie udostępniać swoją twórczość, licząc przy tym na zarobek. Idealnie jest wtedy, kiedy ma się możliwość niezależnego tworzenia, które w dodatku przynosi duże dochody. Pozwala to całkowicie skupić się na procesie twórczym i nie zawracać sobie głowy takimi przyziemnościami jak chociażby chodzenie codziennie do pracy :)

Jak wiadomo, twórcy, którzy dostąpili takiego "błogosławieństwa" to zaledwie mały odsetek w całym oceanie pozostałych, którzy starają się zarabiać na swojej twórczości. Dość powszechny scenariusz, nie tylko na polskim podwórku to wykonywanie drobnych, komercyjnych zleceń i tworzenie niezależnie od nich swojej niczym nie zakłóconej sztuki. Jest jednak spora i ciągle powiększająca się grupa artystów, którzy poszli dalej. Tworzą komercyjną sztukę, nie umniejszając przy tym jej wartości. Zleceniodawcy szanują takich artystów i pozwalają im często na niczym nieskrępowaną pracę. Artysta może wtedy tworzyć w swoim stylu, zarabiać na tym nierzadko ogromne pieniądze, cieszyć się z autopromocji i otwartych drzwi do kolejnych zleceń.

Oto trójka artystów, którzy doskonale sprawdzają się na polu komercyjnej sztuki:

Gabriel Moreno / Hiszpania
współpraca m.in. z: Coca Cola, Victoria’s Secret, Nike, Young & Rubicam, Vogue, Rolling Stone Magazine.

Gabriel jest przykładem, że można tworzyć wizualnie ciekawe i efektowne rzeczy z komercyjnym przeznaczeniem. Tworzy zwykle przy użyciu ołówka, tuszu, akwareli a całość dopracowywana jest przy użyciu komputera.















Charis Tsevis / Grecja

przykładowi klienci: Adobe, AIA, AT&T, Aspen/Epsilon, Hewlett Packard IKEA

Styl Charisa jest dość jednoznaczny. Są to zwykle mozaikowe, kolorowe i intensywne motywy. Artysta zdecydowanie wie co robi. Potwierdza to fakt, że wykłada typografię i sztukę użytkową na AKTO College of Art and Design (Ateny). Jest również redaktorem znanych w grecji pism branżowych; +design, RAM i wydał dwie książki o Adobe Photoshop.










Alexis Marcou / UK

Współprac z; Cisco, Atomic Skis, Acco Brands, Hewlett Packard, Gatorade, Air Jordan and Nike.

Z usług pana Marcou korzystają niemal sami giganci. Nic dziwnego bo jego projekty są bardzo atrakcyjne wizulanie i przyciągają uwagę. Po prostu robią wrażenie. Podstawą twórczości artysty są szkice ołówkiem, czasami węglem. Wykończenie standardowo w photoshopie.