20 lutego 2014

105 seriali. Maja Wrońska - Rozmowa

TH&Stary Van Dam Stary
Click for english version of the interview


Golden Gate Bridge 

Maję Wrońską "odkrył" w niezmierzonych czeluściach internetu kolega współpracujący z Neso Art. Skontaktował się z nią w celu uzyskania zgody na publikację jej prac na naszym profilu facebook'owym. I kiedy tak przeglądałem jej prace przed publikacją- dając nura w ten niesamowity świat kolorów- myśl, która zatrąbiła mi w głowie brzmiała: robimy wywiad!

Ku mojej uciesze, Maja, zamiast standardowej formy na zasadzie: pytanie-odpowiedź, zaproponowała rozmowę. W trakcie rozmowy wielokrotnie zbaczaliśmy z tematu sztuki w rejony, których nigdy bym się nie spodziewał.;) Tak więc zapraszamy: wywiad z Mają Wrońską!






Zaczęliśmy od chyba najbardziej sztampowego pytania, jakie można zadać artyście: inspiracje! Przy czym zapobiegawczo zaznaczamy, że nie muszą sprowadzać się do sztuki, tak na wszelki wypadek, żeby nie zabić Mai sztampą. :)

Shanghai 


Maja:  
Bardzo ciężkie pytanie. Muszę przyznać, że po raz 1szy udzielam komuś wywiadu po polsku. Moje rysunki bardzo ściśle są związane z architekturą i na pewno ona jest moją inspiracją. Zaczęłam rysować "na poważnie" na kursie rysunku na studia, i tak spędzałam całe weekendy i wieczory w liceum. Jak dostałam się na studia, to w ogóle odpuściłam rysunek, a potem zaczęło mi strasznie tego brakować. Trochę to beznadziejne, ale jak zbliża się piątek czy sobota rano, to czuję potrzebę rysowania. Myślę, że moją inspiracją jest po prostu pewien czas w tygodniu, związany bardziej z rutyną niż górnolotnymi inspiracjami. Czasem mam tak, że widzę jakiś budynek albo jego zdjęcie i myślę sobie: O! To jest świetne- muszę to narysować.

Paris

Saint Petersburg


Neso Art:  Czyli Twój kierunek studiów nie jest związany z działalnością artystyczną?

Maja:  Studiuję Architekturę na Politechnice Warszawskiej i wiąże się to z działalnością artystyczną, ale trochę inną niż malowanie czy rysowanie. Na pierwszych dwóch latach są zajęcia z rysunku i malarstwa, ale to wszystko. Raczej robimy projekty architektoniczne, a działalność artystyczna ogranicza się do projektowania fajnej architektury i robienia wizek, i plansz na koniec.


Neso Art: OK. A jest jakieś miasto, którego architektura wyjątkowo Ci się podoba?


Maja:  Tak, Wenecja.

Neso Art: Why? :)

Maja:
Ma wyjątkowy klimat, nic nie jest napuszone i nie w skali. Uważam, że jest bardzo przyjemne w odbiorze. Myślę, że podobałoby mi się Chicago i NY, ale nie byłam, więc nie mogę stwierdzić.

NYC 


Tak, jak wspominałem na wstępie, nasza rozmowa miała dość luźny charakter, nie będę jej więc porządkował, coby Wam się ten charakter udzielił.
Neso Art: A wróciłbym jeszcze do tego, o czym mówiłaś wcześniej, czyli, że jest to pierwszy wywiad po polsku. Z czego to może wynikać? Nie ma zainteresowania sztuką w Polsce?

Maja:  To znaczy, ja się za bardzo nie udzielam ani na polskich forach ani na polskich stronach związanych ze sztuką. Jak coś wrzucę, to mam same "hejty" w stylu: "o,ale krzywo"; "tam jest 7 okien, a nie 6", itp. Kiedyś próbowałam digarta i szybko mnie znudziło- ludzie specjalnie mnie "hejtowali", a w zagranicznych serwisach nie spotkałam się z czymś takim- ludzie nie tracą czasu, żeby kogoś "hejtowac" i obrażać- tylko jak już się zainteresują, piszą raczej miłe rzeczy.
 
  
Neso Art: Bardzo ciekawe. Też nie mam miłych wspomnień z digartem :) / Długa historia, której nie chce mi się w pełni przytaczać. W skrócie- napisał do mnie jakiś frustrat z forum digarta i ział kwasem, że wypasamy się na twórczości innych artystów. :D Nic, tylko klepka w czoło za durnotę.
Maja: Na deviantarcie mialam juz chyba 4 dd, mimo że to 100 razy większy serwis, digart mi nigdy takiego przywileju nie udzielił.
Zamiast tego dostałam bana, jak opieprzyłam moderatora. :D

Taj Mahal

Sao Paulo


Neso Art:  Słuchasz muzyki w trakcie tworzenia ? Jeśli tak, to jakiej najczęściej ? Masz swoje ulubione zespoły ?
  Maja:  Tak, słucham zawsze. Kiedyś miałam fazę na stoner rock'a, Qots'a, Radiohead, Branta Bjorka,
teraz słucham muzy z seriali głównie.

Neso Art: A z jakich np.?
Maja:  "Girls", "Justified", "Grey's Anatomy", "Vampire Diaries", "True Blood", "Elementary".

Neso Art: Czyli generalnie gitarowe granie. ;) Często chodzisz na koncerty?

 
Maja: Byłam na kilkunastu, ale nie w tym roku. W tym roku napieram dyplom.



Brooklyn Bridge

Neso Art: Pamiętasz szczególnie jakiś koncert ?
 
Maja:  pamiętam dobrze Branta Bjork'a we Wrocławiu, bo to była cała wyprawa

Prodigy na Torwarze. Chciałam bardzo iść na Queens of the Stone Age, ale nie udało nam się kupic biletów. O!
Black Label Society-
rewela!

Neso Art:  No, z pewnością ciekawy zbieg okoliczności, kilka dni temu zacząłem ich jakoś bliżej słuchać. Urywa głowę! ;)
Maja: "In this River" polecam! Mój absolutny fav.


Neso Art: A myślisz, że muzyka, której słuchasz np. w trakcie malowania, może jakoś wpływać na efekt? Na przykład- budując emocję w jakiś sposób ?

Maja: Nie.
(po chwili...)


Tzn. nie wiem.
Np. moją najlepszą akwarelę z Mostem Brooklińskim
malowałam, puszczając w kółko: "Call Me Maybe".

Neso Art: Hehe, może stąd te żywe kolory.

Maja: No właśnie tam są granatowo-beżowe, taki pełny chill. Żywe to np. w San Francisco-akurat słuchałam muzy z "Justified".







Neso Art: A widziałaś "Breaking Bad" ?:D
  Maja: To tak, jakbyś mnie pytał, czy piłam colę... "Breaking Bad" ma coś w sobie, że go lubią faceci. Mój chłopak też to uwielbia.  Mogę polecić jeszcze "Killing", "Bridge" i "Big Bang Theory".
Neso Art: Masz swoich ulubionych artystów? Czerpiesz z nich inspirację i śledzisz efekty ich pracy?
  Maja: Kurdę, prawdę mówiąc, to mówię wszystkim, że impresjoniści, ale tak naprawdę, to lubię ludzi z DeviantARTa niektórych. 
... i tutaj padają takie przykłady: Pascal Campion, Kevin Wada, Jordi Labanda. Bardzo lubię luxigon. Nie wiem, czy są artystami, bo robią wizki, ale po prostu mi szczena opada.

Neso Art:  Organizujesz wystawy swoich prac? Można je zobaczyć gdzieś na żywo?
 
MajaMiałam 2 wystawy, ale były tam wydruki i jeden oryginał- Siena.  Ale więcej nie planuję.
Teddy Bears

Portale 

Krakow 


Neso Art: Uważasz, że to jest jakiś regres dla sztuki, że sporo rzeczy powstaje teraz na tabletach i przy wykorzystaniu komputera zamiast przy użyciu tradycyjnej techniki?
Maja: Nie, uważam, że to inne narzędzie, wcale nie regres. Bardziej jaram się wizkami niż np. jakimiś wypocinami akwarelą.

Jeśli chodzi o tablet,
niewątpliwie wielkim talentem jest Szymon Biernacki.


/ tak się składa, zupełnym przypadkiem, że mamy wywiad z Szymonem. Znajdziecie go tutaj. Polecamy, zwłaszcza, że można dowiedzieć się z niego wielu ciekawych rzeczy o środowisku artystów-ilustratorów. ha dża! /

Seattle 

Neso Art:  Czy malując/rysując, starasz się odtworzyć dokładnie to, co widzisz w swojej wyobraźni, czy raczej nie wiesz, czego się spodziewać w efekcie końcowym?
  Maja: Wiem dokładnie.
Neso Art: Nie "ponosi" Cię czasami? Tak, że zmienia się koncepcja? 

Maja: Maluję na podstawie zdjęć i zakładam sobie tylko, że tu będzie gradient fioletowy, to pomarańczowy.
Poniosło mnie ostatnio, jak malowałam Queensboro Bridge,
ale to z innego względu.

Neso Art: Możesz powiedzieć, z jakiego ?:)

 
Maja: Z nadmiaru pina colady. Na szczęście nie szampana, jak w "Miłości na bogato".


Bicycles 

Neso Art: Masz jakieś zainteresowania poza sztuką?
Hobby; coś, na co poświęcasz czas...

Maja: Gram w "Age of Empires"czasem,
ale raczej moim jedynym hobby'm są seriale- aż głupio to pisać. ;)

Neso Art: Miejsce, którego nigdy nie zapomnisz ...
 
Maja: Jak kanapa, czy jak miasto?
Neso Art: Kanapa! Dobre. :D

Maja:  To chyba moje krzesło włochate, na którym siedzę, trzymając nogi na śmietniku.

Przesiaduję tak całe godziny przed kompem.

Neso Art: A miasto?

 
Maja: Wenecja. Jestem strasznie monotematyczna. Jeździmy tam z rodzicami pod namioty od wielu lat
i nigdy mi się nie znudzi. Poznań jest fajny. Byłam tam parę razy i podoba mi się. Fajna jest knajpa "U Babuni" - z pierogami.



Neso Art: Może kiedyś trafię. :)

Maja: Lubię jeść.







Neso Art: A, no właśnie... A gotować?
 
Maja: Też lubię, ale jak nie muszę. Jak muszę, to nie gotuję.
Rewelacyjne ciasta piekę np. amerykańskie ciasto marchewkowe albo czekoladową radość życia
z 12 tabliczek.

Neso Art: Wow! :D  Pieczenie to dla mnie zawsze jakiś mistycyzm był, tak więc gratulacje! :)



Maja: No mega, mówię Ci. O ! I sufety czekoladowe z płynnym środkiem.




Neso Art:  Ok, ostatnie pytanie. Czym jest dla Ciebie wszechświat ?:)
 
Maja: OMG! Nasuwa mi się tylko pierwsze skojarzenie.

Neso Art: Wbrew pozorom to nie takie kretyńskie pytanie, na jakie wygląda. :)

No to dajesz- pierwsze skojarzenie.

Maja:

Galaktyka jest na Pasie Oriona,
z tymi kulkami z "Facetów w czerni",
a drugie to
różowa istota
z "Czas jest najprostszą rzeczą".





 Pytaniem o wszechświat - czymkolwiek byłby on nie był by - zamykamy wywiad.
Zainteresowanych dalszą eksploracją twórczości Mai Wrońskiej, zapraszamy tutaj i tutajtutaj. Warto.


Z wyrazami
TH&Stary Van Dam Stary.