2 maja 2014

Rino Stefano Tagliafierro: Zimno Technologi i Płomienność Sztuki / Wywiad

TH&Stary Van Dam Starry



Nigdy nie wiesz ile ciekawych rzeczy możesz zobaczysz na domowych imprezach. Zwłaszcza, kiedy jest na nich dostęp do Youtuba...
Ktoś podchodzi do komputera i włącza film. Oczy wszystkich zwracają się w stronę monitora, bo już pierwsze sekundy filmu w połączeniu z przestrzennymi dźwiękami wzbudzają zainteresowanie. Ludzie przestają rozmawiać, ba! nawet przestają pić swoje browary. To, co dzieje się przez kolejne 10 minut to całkowity kosmos. Kiedy film się kończy, jest kompletna cisza, niektórzy trzymają się za głowę. Co się do cholery przed chwilą wydarzyło?!

Mniej więcej tak natrafiłem na film "Beauty" włoskiego reżysera i twórcę animacji - Rino Stefano Tagliafierro. Zapraszamy na wywiad ;)




Beauty - RS Tagliafierro





nesoart: Rino, mieszkasz w Mediolanie, zgadza się?

Rino: Zgadza się.

nesoart: W takim razie Inter czy AC Milan ?:)

Rino: Kocham oglądać mecze i grać w piłkę nożną ale nie jestem entuzjastą tych drużyn. Kibicuję SSC Napoli

nesoart: Uważasz Mediolan za miejsce przyjazne sztuce i artystom?

Rino: Jestem reżyserem, nie postrzegam siebie jako artysty. Dlatego też nie wiem dokładnie jak świat sztuki dokładnie funkcjonuje. Niemniej jednak jest tu wiele możliwości, okazji i miejsc, żeby wyrazić sztukę, która masz w środku.





nesoart: Porozmawiajmy o Twoim ostatnim filmie "Beauty" Dlaczego umieściłem go na swojej stronie internetowej w folderze "Eskperymentalne"? Co rozumiesz przez "Eksperymentalny"?

Rino: Film znalazł się w tym folderze, ponieważ jest to eksperyment łączący zimną technologię z płomiennością emocji wyrażanych przez sztukę. 
"Eksperymentalny" nie jest etykietą. To ryzyko, to skok, zatopienie się w coś co jest podświadome.




 



nesoart: Muszę przyznać, że zrobiłeś duży krok w kierunku zupełnie innego ukazywania i postrzegania sztuki. Stworzenie wrażenia głębi, wyostrzenia barw i wprawienia w subtelny ruch klasycznych obrazów to wręcz genialny pomysł. Myślę, że znajdziesz naśladowców i w przyszłości może się to okazać nowym sposobem tego, jak można oglądać sztukę. Może być to "wystrzelenie" sztuki na zupełnie inny poziom jej postrzegania. Zgodzisz się z tym?

Rino: Tak, zgodzę się z Tobą. Jednak moją intencją przy tworzeniu "Beauty" była refleksja nad ludzkimi emocjami. Nie nad samą sztuką.




nesoart: Możesz powiedzieć coś o samej idei powstania "Beauty" Czy był to w 100% Twój pomysł?

Rino: Oczywiście. Jest to całkowicie mój pomysł i moje wykonanie. Ideą filmu było zmierzenie się z ogromnym wyzwaniem jakim jest opis najważniejszych ludzkich emocji, których każdy doświadcza w swoim życiu. Od narodzin po śmierć, przez strach, seksualność, ból i miłość.

nesoart: Zamierzasz zrobić to samo z sztuką współczesną? Możliwości jest mnóstwo. Może Salvador Dali ?:)

Rino: Możliwości są z pewnością nieskończone ale tak jak wspominałem, moim zamierzeniem było ukazanie ludzkich emocji. Nie historii sztuki. Ale masz rację.Prace Daliego byłyby idealne do zastosowania techniki jakiej użyłem w "Beauty"



//może Rino w przyszłości zmieni zdanie. Wyobrażacie sobie prace Salvadora Daliego z zastosowaną techniką z Beauty? :)//



nesoart: Porozmawiajmy o Twoich innych pracach. Moją uwagę zwrócił na przykład film "The Parking" Jaka była reakcja ludzi na ten film?


Rino: "The Parking" opowiada historię miłości pomiędzy dwojgiem ludzi, mającymi unikalną możliwość oddziaływania na siebie: jedynie przez wzajemne dotykanie swoich dłoni. Dwójka aktorów z filmu to moi przyjaciele, którzy bardzo entuzjastycznie odnieśli się do filmu. Bardzo im się podobało. Również trochę się pobrudzili :D


"The Parking"

nesoart: W tle słyszymy ciekawe dźwięki, przywodzące trochę na myśl Lynchowskie filmy. Jak dobierasz dźwięki i muzykę do swoich filmów?

Rino: Muzyka jest komponowany konkretnie pod dany film. Kiedy kończę pracę nad edycją video, zlecam pracę nad dźwiękiem producentowi muzycznemu Enrico Ascoli. Muszę przyznać, że idealnie wpasowuje się w to, co mam na myśli i co chcę osiągnąć.




nesoart: Możesz powiedzieć coś o swojej współpracy z Aphex Twin? Miałeś okazję poznać Richarda Davida Jamesa osobiście?
Rino: To nieoficjalne video. Nie miałem niestety możliwości osobistej współpracy z Panem Richardem Jamesem.

nesoart: Skąd pomysł na film "Gweli Mernans", w którym wykorzystałeś muzykę Aphex Twin?

Gweli Mernans



Rino: Kocham Aphex Twin a w szczególności ten utwór. Chciałem stworzyć romantyczny a jednocześnie bardzo niepokojący film. Efekt to "Gweli Mernans"

nesoart: Jesteś aktywnym twórcą przez dość długi czas. Mógłbyś powiedzieć coś o swoich początkach, pierwszych projektach i osobach, z którymi współpracowałeś?

Rino: Zaczynałem jako grafik. Następnie, kiedy zdobyłem doświadczenie i umiejętności, wszedłem w świat filmów. Zacząłem robić filmy eksperymentalne. Pomogło mi to zrozumieć możliwości jakie daje tworzenie filmów. Moim pierwszym sporym wyróżnieniem była możliwość stworzenia oficjalnego klipu dla Four Tet - artysty, który mnie zawsze inspirował i którego działalność śledziłem. Było to dla mnie źródło ogromnej dumy.

Four Tet - A joy remix




nesoart: Kto jest Twoim największym mentorem wśród filmowców?

Rino:  Bez wątpienia David Lynch i Chris Cunningham


Wielka "dwójka"

David Lynch



 Chris Cunningham


 

nesoart: A jeżeli chodzi o malarzy?

Rino:  Caravaggio, William-Adolphe Bouguereau, Dino Valls


nesoart: Nad czym obecnie pracujesz? Jakie plany na przyszłość?

Rino:  Odkąd powstało "Beauty" chciałbym dostać się na najważniejsze światowe festiwale, gdzie tego typu filmy są pokazywane. Jednocześnie chciałbym rozwijać pomysł, który zrodził się niedawno w mojej głowie. Chciałbym nadać mu konkretne kształty. 

nesoart: Zdradzisz co to będzie za film?

Rino: Chcę zrobić krótki, animowany film, przy użyciu specjalnej techniki, która pogłębi moje postrzeganie ruchu.




/// jako, że angielska wersja wywiadu powstała przed kilkoma miesiącami, możemy już ów film pokazać;) ///


M+A "Bam"




nesoart: Czym jest dla Ciebie Wszechświat?


Rino: Stworzeniem, snem na jawie.


nesoart: Serdeczne dzięki za rozmowę. Czekamy z niecierpliwością na kolejne Twoje filmy.

Rino:  Dzięki również. Dam z siebie wszystko.



Na koniec coś specjalnego od Rino. Zapnijcie pasy :D







Jeśli podobają się Wam twórczość Rino Stefano, tutaj możecie odwiedzić jego stronę internetową.


Z wyrazami

TH&Stary Van Dam Starry