26 marca 2014

Aleksandra Urban - "Mam świadomość pamięci zbiorowej..." (wywiad)

TH&Stary Van Dam Starry



"Zagłębiem tematów jest google, nie wiem czy słyszałeś o aferze że google jest rasistowskie bo wpisując słowo murzyn , wyszukiwarka podpowiada np  murzyn jest głupszy, murzyni bija swoje kobiety, murzyn przestepstwo...itp itd- w uproszczeniu to my szukając danej frazy tworzymy te podpowiedzi- jest to wyciag z poglądów społeczeństwa. Właśnie ten myk jest dla mnie wielka inspiracją, to jacy jesteśmy,wpisz słowi "kij" w google i daj na -"grafika" zaskakujace prawda? to właśnie staram się malować"
Aleksandra Urban.





Nesoart: Studiowałaś na ASP we Wrocławiu ale mieszkasz obecnie w Warszawie, zgadza się? Jak trafiłaś do tego miasta?



Alex: ;) mieszkam we Wrocławiu, jeśli  się wyprowadzę to nad ciepłe morze a nie do Warszawy.

Nesoart: Hehe, czyli wygląda na to, że nasz "research" artystyczny nie do końca sprawny jest :) Z tego jednak, co widzę, wielokrotnie miałaś tam wystawy. Jak porównałabyś Wrocław i Warszawę na płaszczyźnie sztuki?

Alex: W stolicy są ważne instytucje, dobre wystawy, rynek sztuki. Ciekawi artyści są tu i tam.

Nesoart: A jak porównałabyś te 2 miasta pod kątem ich mieszkańców?

Alex: Ludzie wszędzie są tacy sami, no może we "Wro" mniej spięci, tutaj nie ma ciśnienia, co może być dobre i złe jednocześnie

Nesoart: A pod kątem atmosfery miasta?

Alex: w Warszawie boli mnie głowa..






Nesoart: W jaki sposób nadajesz nazwy swoim pracom?
 
Alex: Czasem są istotne a czasem mają tylko ułatwić identyfikację.

Nesoart:  Możesz podać jakieś przykłady tych istotnych nazw?

Alex:  np: tytuł-"Tylko mnie kochaj" to obraz zainspirowany moimi wycieczkami po stronach matrymonialnych dla seniorów, tam widac prawdziwe, smutne życie w samotności. Bohaterowie to osoby   które niejedno przeszły w życiu, ostatecznie zostając bez kogoś kto poda im przysłowiową" szklankę herbaty" Są w stanie poddać sie nowym mediom i złowić towarzysza życia przez internet, pozując w najlepszej garsonce w wystudiowanej pozie i nowej trwałej ondulacji.

Często tytuł służy do lekkiego naprowadzenia... ale w zasadzie nie jest potrzebny bo ile widzów tyle interpretacji;)


"Tylko Mnie Kochaj"




Nesoart: Porozmawiajmy trochę o Twoich inspiracjach... ;)

Alex: Zagłębiem tematów jest google, nie wiem czy słyszałeś o aferze że google jest rasistowskie bo wpisując słowo murzyn , wyszukiwarka podpowiada np  murzyn jest głupszy, murzyni bija swoje kobiety, murzyn przestepstwo...itp itd- w uproszczeniu to my szukając danej frazy tworzymy te podpowiedzi- jest to wyciag z poglądów społeczeństwa. Właśnie ten myk jest dla mnie wielką inspiracją, to jacy jesteśmy,wpisz słowo "kij" w google i daj na -"grafika" zaskakujace prawda? to właśnie staram się malować. 

Nesoart: Hehe, przyznam że tego się nie spodziewałem. Zarówno w odniesieniu do kija jak i samej idei takiego podejścia do inspirowania się google...

Jakieś inspiracje poza tym?

Jeden z pierwszych przykładów "Kija" z googla


Alex: Są też wątki biograficzne ale nie, nikt mnie nie zgwałcił ani nie molestował-chodzi raczej o przyrodę, o góry w tle bo pochodzę z Karkonoszy.
Nie inspirują mnie inni malarze ale mam świadomość "pamięci zbiorowej" i tego że odkryto koło w kilku miejscach na raz....wiecznie widzę w sieci realizację własnych pomysłów. Jeśli namaluję coś czego nikt, nigdy nie wymyślił to będzie znaczyło że porwali mnie kosmici.




Nesoart: Pytanie "horror" :) Twój styl... Jesteś w stanie krótko go opisać?

Alex: Wolę jak zgrabnie ujmują to inni ale muszę podkreślić że nie mam się za surrealistę a "szuflada" typu zmęczeni rzeczywistością działa na mnie jak płachta na byka. Artyści zazwyczaj nie umieszczają się w tych szufladkach sami a naszą zmorą są porównania pytania o inspirację i potrzeba klasyfikacji.
Nie wiem czy ludziom piszącym o sztuce satysfakcje przynosi odnajdowanie analogii i przytaczanie przynajmniej 3 innych malarzy w czymś  tam podobnych? Boże, jakie to irytujące, jesteśmy dupkami  co chcą być wyjątkowi ;);) swoją drogą, w moim przeświadczeniu najbliżej mi do Fridy Kahlo z wielu powodów....


Nesoart: Czy ja wiem? Wielu artystów z którymi miałem okazję rozmawiać, całkiem chętnie się klasyfikuje albo przynajmniej nie widzi w tym problemu :) Poza tym wiesz... klasyfikacja to też w jakimś sensie porządkowanie, które ułatwia odnajdywanie danego artysty w google ;) Ale oczywiście rozumiem punkt widzenia ;)

Zostawmy w takim razie ten "irytujący" temat. Mogłabyś powiedzieć jakich narzędzi używasz i na jakich mediach malujesz?

Alex: Zazwyczaj jest to olej na płótnie ale sporadycznie są i grafiki, zdjęcia, obiekty i vinyle.

Nesoart:  Chodzi o płyty vinylowe? :)

Alex: Nie. Miałam epizod z customizacja vinyli dzięki  Subnormal.pl, to pierwszy polski portal poświęcony Designer Toys dla którego zrobiłam kilka sztuk , jeden nawet znalazł się na stronie czołowej światowej wytwórni Designer Toys - Toy2R.

To była fajna zabawa, w tym projekcie brało udział wielu ciekawych polskich artystów:  Maurycy Gomulicki,  , ciah-ciah, Zbiok, Aleksandra Waliszewska, Tomasz Płonka, Mirella von Chrupek  i wielu innych





Nesoart: W jakiej atmosferze najlepiej Ci się tworzy? Przestrzeń dookoła musi spełnić jakieś określone warunki?

Alex: Tak. ma być czysto i cicho... Przed malowaniem robię pucu pucu, gary, podłogi, itp, czasem nie mam już siły na malowanie

Nesoart: Jakaś muzyka się pojawia wtedy?


Alex: Raczej nie, może czasem Daft Punk do filmu Tron bo to mi robi fajną przestrzeń w głowie...




Nesoart: Dążysz do wywołania u odbiorcy jakichś konkretnych emocji?

Alex: Konkretnych nie , jak mam przewidzieć czy obraz kogoś obrzydzi, przestraszy czy podnieci? Ja mam w przypadku kontaktu ze sztuką wszystkie emocje i zmieniają się one jak w kalejdoskopie, brak emocji-to jest dramat;) ale fakt, że tematy bywają nielekkie

Nesoart: Wrażenie robi ilość Twoich prac. Od kiedy tworzysz?

Alex: "Świadomie" maluję już z 20 lat więc ręce mam raczej sprawne.


Nesoart: A ile średnio czasu zajmuje Ci stworzenie jednej pracy?

Alex: Maluję i podejmuję decyzje szybko więc prac powstaje sporo, w zasadzie to jestem leniem ;) teraz strzelam sobie w stopę ;) bo nabywca obrazu chce chyba myśleć że płaci te miliony za ciężką pracę...





Nesoart: Haha, nie powiemy nabywcom ani słowa :D 

Wrażenie robi też ilość wystaw w których brałaś udział. Są jakieś wystawy, które wspominasz najprzyjemniej?

Alex: No nie wiem, były miłe momenty, ciekawe pytania ale też bywało koszmarnie ale o tym nie będę opowiadać... Bywa że artysta nawet przy "solo" czuje się mniej ważna niz pani pilnująca toalety na jego wystawie;)

Nesoart: Czyli bywa śmiesznie i nie do końca śmiesznie... ? ;>

Alex: nieśmieszne jest jak obraz wraca zniszczony...


Nesoart: Miałaś kilka wystaw w Niemczech i Szwecji, planujesz kolejne za granicą?

Alex: Plany są...

Nesoart: Ostatnia rzecz a propos wystaw. Dostrzegasz jakieś różnice w podejściu do artystów przez właścicieli galerii sztuki w Polsce i zagranicą?

Alex: oj tak, ha ha ha 

Nesoart: Ok, nie drążymy tematu :D





 

Nesoart: Da się Twoim zdaniem utrzymywać w Polsce z malowania obrazów?

Alex: Znam takich co się utrzymują i ze sztuki i z obrazów: koniki, żydzi i papież


Nesoart: Jakieś sprecyzowane artystyczne plany na przyszłość?

Alex: Czekaj, niech postawię tarota... A tak poważnie to coś w maju we wrocławskim BWA Design 



Nesoart: Twoje 3 ulubione kapele i 3 ulubione filmy ?:)

Alex: tylko 3?

Nesoart: Domyślam się, że mogłabyś wymienić i 300 ale niech zostaną 3 ;]

Alex: Depeche Mode, Daft Punk, Laibach, po prostu Lars von Trier

Nesoart: Czym jest dla Ciebie Wszechświat?


Alex: Wielką irytacją że go nieogarniam!



Dzięki Alex jeszcze raz za poświęcony czas :)



Jak wspomnieliśmy wcześniej, wrażenie robi ilość prac Aleksandry. Pokazaliśmy zaledwie małą ich część. Jeśli macie ochotę "ogarnąć" ten rodzaj wszechświata, zapraszamy na:









Z wyrazami 
TH&Stary Van Dam Starry