15 lutego 2014

Michał Mozolewski

Blanche (K.M)




"Na szczęście gdzieś pomiędzy przypadkiem a tajemnicą znajduje się wyobraźnia, jedyna rzecz, która chroni naszą wolność, mimo tego, że ludzie starają się ją ograniczać albo całkiem zniszczyć".

Luis Buñuel.






Blanche; Witaj Michał.  Pochodzisz z Gdańska, to całkiem spore miasto, myślisz, że mógłbyś mieszkać na wsi?

Michał: Ha,ciekawe pytanie. Jako typ jaskiniowca preferowałbym odludzie, choć nie wiem czy mógłbym mieszkać na wsi. Nigdy nie miałem takiej przyjemności.

Blanche: Nie wyjeżdżałeś nigdy na wakacje, do babci albo dalekiej cioci pod Gdańsk?

Michał:  Babcia mieszka w mniejszej miejscowości Braniewo, ale to nie wieś. Za dzieciaka jeździłem tam co wakacje.
Blanche: Masz jakieś pierwsze mocniejsze wspomnienia stamtąd?


Michał: Zabawy na łące, w chowanego, tamtejsze lasy.Zależy co masz na myśli.
Blanche: No właśnie, o tego typu wspomnienia pytam. Myślisz, że czasem z sentymentem podchodzisz do  tego co tworzysz?


Michał: Raczej nie.Czasem prace rezonują z danym nastrojem, a czasem nie. Odbiór może być różny. 








Blanche; Czy włącza Ci się coś w rodzaju migawek (czujesz,że tu i teraz musisz to przelać) , czy jest to z   góry przemyślane?

Michał: Hmm, wizja to jedno, a realizacja to drugie. Najlepsze prace powstaja na spontanie, gdy jest impuls i potrzeba tworzenia , gdy dochodzi do tego intelet często psuje i utrudnia cały proces twórczy.Zniekształca. Czasem podczas tworzenia coś się zmienia. Z niewiadomej powstaje coś. Mam tu na myśli sposób mieszania poszczególnych warstw w sofcie.
Blanche: Masz jakieś ulubione programy, z których korzystasz?

Michał: Zanim nauczyłem się technik z pracą na warstwach (rastrach) czyli np. fotoshop, czy gimp, tworzyłem w programach 3D. Uczyłem się na blender i na maya. Czasy z liceum. Pierwszym programem był photoshop, potem przeszedłem na gimp,  system linux ubuntu. Obecnie tworzę na gimpie i to może wielu zdziwić. Ale narzędzia to jedno, a umiejętność z nich korzystania to drugie. W chwili obecnej korzystam z gimpa 2.8 Program jest bardzo intuicyjny i pasuje mi.






Blanche: A jak się zaczęły Twoje zainteresowania, co było pierwszą pracą, pamiętasz?

Michał : Za dziecieka w podstawówce w III kl. chciałem być projektantem samochodów, oglądałem sporo rysunków, a pierwsze malunki to pamiętam z zerówki. Ale jakie, to wolałbym przemilczeć.
Blanche; Traktory?:)


Michał: Niekoniecznie:) Jakieś zniekształcone ulice, krzaki, samochody, wyglądające jak żelki Haribo. A o postaciach nie wspomnę, wyglądające jak kasztany złączone zapałkami. Dodam jeszcze, że uczyłem sie rysować martwą naturę wówczas, ale jakoś nie szło mi tak jakbym chciał, więc zapomniałem o rysowaniu.
Blanche: Ale jesteś samoukiem, prawda?

Michał: Tak, wraz z tworzeniem nowych prac, uczyłem się spostrzegania i innego spojrzenia na elementy w nich zawarte. Światło, cień, kadr itd. Trudnością jesto to,że zaczynając nie wiesz co jakie być powinno. Z czasem dostosowujesz się do standardów, czasem też łamiesz je, aby eksperymentować na zasadzie co sie teraz stanie.Tym sposobem można się wiele nauczyć.




Blanche; Zajmujesz się fotografią?

Michał: Tak, wciąż się uczę. Więcej o świetle i kadrowaniu nauczyłem się z manipulacji. Wraz z czasem wiedziałem, czego potrzebuje. Ale nie jestem stricte fotografem, jeszcze nie, może kiedyś.
Blanche: Pojawiający się motyw twarzy, skąd ta idea?

Michał: Mam pierdolca na punkcie twarzy. Czynnik x. Dawniej skupiałem sie na całych postaciach, ostatnio od roku - portrety. Myślę, że i to się będzie zmieniać.
Blanche: Wykorzystujesz zdjęcia znajomych?

Michał: Tak, chciałbym mieć kiedyś dobry sprzęt i samemu strzelać odpowiednie zdjęcia. Może do tego dojdę, aby byc niezależnym w 100% , dawniej nie zwracałem na to uwagi. Mam duży szacunek do osób robiących zdjęcia.
Blanche: Czyli ktoś Ci podrzuca foty?

Michał: I tak i nie. Mam zbiór materiałów, jak i też korzystam ze stocków. Te ostatnie zaczynają mnie wkurzać, ograniczają po całości, stąd aby ruszyć dalej, warto mieć wszystko własne. Stocki z deviant art, na nich się uczyłem manipulacji. Duży też szacunek dla gości tj. mjanrum, http://mjranum-stock.deviantart.com/daje on możliwość, która może pomóc , szczególnie gdy się nie miało możliwości do zrobienia odpowiednich zdjęć.





Blanche: Jakiej muzyki najczęściej słuchasz?

Michał: Ostatnio progresive deep z elementami house , ambientu , coś w stylu Steve Roach, czasem dub techno jak i DnB. Muzykę orientalną i filmowa, typu Hans Zimmer.
Blanche: A drone & ambient?

Michał: Też, słucham w zależności od nastroju i potrzeby. Nie zamykam się w jednym gatunku, staram się być otwarty. Chociaż mam swoje pudełka muzyczne-mentalne. Słucham ostatnio to co z YT. Nie rajcuje mnie trzymanie na dysku, jak dawniej, czy też kolekcjonowanie, wszystko przemija.
Blanche: Myślałeś, żeby się przerzucić na płótno , papier, na mury może?

Michał: W chwili obecnej maluję na papierze akrylami, po czym skanuję na komputer. Ale to nie jest w 100% manual, o jaki wspominasz w pytaniu. Na mury nie, grafficiarzem nie jestem, może się to kiedyś zmienić. W chwili obecnej skupiam się na tworzeniu "cyfrowym" , co nie umniejsza temu, że smak faktur i materiałów na płótnie itd, ma swój niepowtarzalny urok.
Blanche: Opowiedz o projektach, które są dla ciebie ważne i dlaczego.

Michał: Nie dzielę prac. Każda jest fragmentem spontanicznego "parcia" do tworzenia. Te najbardziej zaplanowane są najtrudniejsze i wymagają dużej pracy.






Blanche: A co robisz, poza grafiką, pracujesz obecnie?

Michał: W chwili obecnej jestem bez pracy. Szukam. Wcześniej pracowałem na pełnym etacie. Sytuacja w kraju jest taka, a nie inna. Ma to wpływ na twórczość, czasami ją ograniczjąc. Wiesz jak to jest...życie. Chociaż staram się brać pełną odpowiedzialność za siebie, wciąż szukam.
Blanche: Myślisz, że byłbyś w stanie utrzymać się ze sztuki?

Michał: W chwili obecnej nie. Jako dodatek bonus, tak. Staram się być otwarty na propozycje.
Blanche: Myslisz, że jakieś pokazy, wernisaże na horyzoncie?

Michał: Na ten rok, miesiąc nie . ( rozmowa w grudniu'13r) Na nowy rok może pojawi się coś interesującego. Póki co jest to niepewne.
Blanche; Interesujesz się grami?

Michał: Tak , były inspiracją, głównym impulsem. Ulubione: Homeworld , Morrowind, Quake 3 Arena, Unreal Tournament, nfs Porshe, Messiah. Gry motywowały mnie do tworzenia, były pierwszą i najważniejszą inspiracją, która aktywowała chęć tworzenia obrazów cyfrowych.








To na tyle. 

Tu można zapoznać się bliżej z pracami Michała, kilka linków ku nostalgii :)
 


Facebook

Deviant 

Behance 


Gurupa 

Z wyrazami
Blanche (KM)